Tandrensning

Vi anbefaler vores patienter at få foretaget regelmæssige tandrensninger på tandklinikken. Typisk foretages tandrensningen i forbindelse med dine regelmæssige tandeftersyn. Ved en tandrensning fjerner vi belægninger, tandsten og plak på dine tænder, som du ikke selv kan fjerne med din tandbørste og almindelig tandpasta.

Hvad er en tandrensning – og hvordan foregår det?

En tandrensning kan udføres af en tandlæge, en tandplejer eller en klinikassistent. Ved tandrensningen undersøger vi først dine tænder og dit tandkød, for at sikre, at alt ser godt og sundt ud. Hvis alt er i orden, fjerner vi plak, tandsten og misfarvninger fra dine tænder. Dette gør vi med en speciel tandbørste. I denne forlængelse afpudser vi også dine tænder.

Hvad er tandsten?

Alle mennesker oplever bakterieophobninger, også kaldet plak, på tænderne. Disse bakterieophobninger kan over tid udvikle sig til tandsten. Det er vigtigt, at disse fjernes regelmæssigt og med jævne mellemrum, da plak og tandsten ellers kan skabe komplicerede problemer. Man kan eksempelvis risikere at få paradentose (tandkødsbetændelse), da tandsten ofte sidder og irriterer tandkødet. Du kan læse mere om paradentose (tandkødsbetændelse) lige her.

Misfarvninger

Indtag af forskellige typer af mad- og drikkevarer, som eksempelvis kaffe, rødvin, cola, lakrids, og vindruer, samt tjære og nikotin fra tobak kan misfarve dine tænder, så de får et gulligt/brunligt skær. Ved tandrensninger, gennem afpudsning af dine tænder, er det muligt at fjerne nogle misfarvninger på tænderne, og det giver derved mulighed for, at dine tænder efter behandlingen synes hvidere.

Hvor ofte har jeg brug for en tandrensning?

Oftest er det din tandlæge eller tandplejer, der vurderer hvor ofte du behøver en tandrensning. Dette afhænger blandt andet af din mundhygiejne og tandsundhed og er derfor forskelligt fra person til person. Er du selv god til at passe på dine tænder, børste dem regelmæssigt to gange dagligt samt benytte tandtråd, kan det oftest være nok med én tandrensning om året. Er din tandsundhed dårligere, kan du have brug for tandrensninger hyppigere. Dette kan også skyldes, at du eksempelvis tager medicinske præparater, der kan være med til at skade din tandsundhed. På klinikken har vi patienter, hvis behov for en tandrensning er hyppigere end andre patienter. En tandrensning er en hurtig og smertefri behandling.